FAQ
Här nedan har vi samlat svar på våra vanligaste frågor. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss, så hör vi av oss.
Produkter
Jag har hittat insekter i mitt terrarium, ska det vara det?
Ja! Men det är inget att frukta, våra små vänner har ingen påverkan på resten av hushållet och är helt och hållet beroende av den fuktiga miljön som finns i terrariet. De påverkar heller inte andra krukväxter, och är alltså inte skadedjur.
I ett tidigt skede introducerar vi två typer av insekter som kommer att hjälpa terrariet att frodas. Gråsuggor och hoppstjärtar. Dessa två typer av insekter hjälper till att hålla rent och samtidigt ge näring åt växterna. De är så kallade nedbrytare, och lever främst på dött växtmaterial och svamp. Dessa invånares närvaro ligger till grund för att skapa ett fungerande ekosystem, som efterliknar en naturlig miljö där växter och annat liv samverkar i harmoni.
Mitt terrarium har börjat mögla, hur blir jag av med det?
Det här är helt normalt och till och med väntat, när du har fått ditt nya terrarium. Detta är en av anledningarna till att vi har en två veckors inkubationstid. Men det är inget att oroa sig för, ofta försvinner möglet av sig självt när terrariet har fått lite tid att komma i balans. Om du ändå skulle vilja ta bort det så rekommenderar vi att ta en liten pinne och försiktigt borsta bort så mycket av möglet som möjligt. Lämna sedan locket av i några dagar så att förhållandena i terrariet kan stabilisera sig.
I naturen kallas denna process för successionsfaser. Det är processen av liv och död. Vi har pionjärväxterna som är först på plats för att inta ett nytt habitat, och vi har de sekundära växterna som intar scenen efter en längre tid när habitatet är mer stabilt. På det här sättet fungerar även våra terrarium. Efter några år är det högst sannolikt att du hittar nya arter av växter som först inte var där, på samma sätt som att några av växterna som först fanns nu har dött och brutits ner. Det kan hända att det dyker upp fruktkroppar av svamp eller små tecken av mögelsvamp. Detta är inget att få panik över, utan istället omfamna som en del av processen. Ju längre tiden går desto mer stabilt kommer ditt terrarium att vara.
Om du är orolig över något uppmuntrar vi till att du kontaktar oss. Vi ger gärna råd och tips om hur du bäst sköter ditt terrarium.
Jag har fått skadedjur i mitt terrarium, hur blir jag av med de?
Det enklaste sättet att bli av med olika typer av skadedjur är den klassiska såpablandningen. Blanda 1,5 delar såpa och vatten i en sprayflaska och spraya en gång om dagen under två veckors tid. Du kan med fördel fortsätta spraya 1-2 gånger i månaden för att förebygga fortsatta angrepp.
Leverans
Hur fraktar ni terrariumen?
Vi erbjuder personlig frakt inom Stockholms län och har ett bokningssystem där man boka dag och tidslucka för leverans. Vi levererar produkterna 1-2 gånger i veckan beroende på mängden beställningar, och alltid på kvällar eller helger. När du har lagt din beställning kommer du få en länk till bokningssystemet där du kan välja en tidslucka som passar dig bäst. Kom bara ihåg att skriva in ditt ordernummer så att vi kan koppla det mot din beställning och din leveransadress! Har du även beställt tillbehör så fraktar vi även dessa tillsammans med ditt terrarium.
Ingår frakt av mitt terrarium?
Ja! Vi har alltid gratis frakt av våra terrarium som vi levererar personligen. Däremot så står du alltid för fraktkostnad av växter och andra tillbehör. Varor så som jordmixar och verktyg fraktar vi med Postnord. Växter kör vi alltid ut personligen.
Fraktar ni utanför Stockholmsområdet?
Vi försöker hålla oss till Stockholmsområdet, men har vi fler förfrågningar från andra städer så är det inte helt omöjligt. Kontakta oss, så ser vi över hur vi kan ordna en eventuell leverans till dig.
Retur & ångerrätt
Jag har ångrat mitt köp, har jag rätt till återbetalning?
Ja! Som konsument har du alltid 30 dagars ångerrätt och får full återbetalning om du skulle ångra ditt köp. Vi erbjuder även gratis omplantering om något inte står rätt till med ditt terrarium. Vi står då även för frakten. Läs gärna mer här.
Jag har köpt växter hos er, kan jag returnera de?
Alla försäljningar av växter är slutgiltiga och kan inte återbetalas, eftersom att dessa är naturliga varor och lätt kan sprida ohyra från hem till hem. Om din växt inom två veckor efter köpet inte mår bra, och du har skött om den enligt våra skötselråd, så är du välkommen att kontakta oss för att byta ut den mot en annan växt av motsvarande värde.
Är det möjligt att returerna verktyg?
Om förpackningen är obruten kan du självklart returnera dina verktyg och få full återbetalning.
Garantier
Om mitt terrarium skulle läcka eller få en defekt, har jag någon garanti hos er?
Om det skulle vara något fel på ditt terrarium som har orsakat en läcka, så ersätter vi självklart produkten förutsatt att det är ett produktionsfel. Vi ansvarar däremot inte för eventuella skador i hemmet. Det är därför viktigt att du som köper ett större terrarium har en bra hemförsäkring som täcker oförutsedda händelser och eventuella vattenskador.